17. lokakuuta 2014

Käsityöyrittäjä tuotekehittäjänä



Tuotekehitys voi olla käsityöyrittäjällä hyvin intuitiivinen prosessi. Toisille se on hyvin järjestelmällinen projekti. Kun kyseessä on aivan uuden asian kehittäminen, on hyvä saada tukea työlleen. Itse olen opiskellut tuotekehitystä Omnian oppisopimusopintoina omassa yrityksessäni. Opinnot kestävät 1,5 vuotta ja lähipäiviä on kerran kuussa.

Miksi lähdin sitten opiskelemaan tuotekehitystä? Aluksi halu oli saada kursseistani paketoitua myytäviä kokonaisuuksia ja samoin viriketoiminnasta vanhuksille. Puolen vuoden opintojen jälkeen olin selvittänyt tilannetta kentällä sen verran, että hylkäsin viriketoiminnan kysynnän puutteen vuoksi, ja kurssien paketointi sai uuden idean verkon skräppäysvideokursseista.

Halusin yhdistää materiaalit ja video-ohjauksen yhdeksi paketiksi. Verkossa oleville skräppäyskursseille osallistuvilla oli mahdollisuus ostaa kurssiin liittyvä materiaalipakkaus. Tämän idean halusin kääntää päälaelleen. Halusin, että materiaalipakkaukseen kuuluu video-ohje. 


Pakkauksieni tulisi soveltua kaikille käsitöistä kiinnostuneille, harrastaneisuudesta riippumatta. Kenellä vaan olisi mahdollisuus tutustua käsitöihin ja iloita omasta kädenjäljestä.

Opinnot edistyvät projektin tahdissa aika mukavasti samaa matkaa. Aluksi ideoimme, hahmotimme, loimme vaatimuksia tuotteelle ja pohdimme sen sopivuutta yrityksen nykyiseen toimintaan.

Isolla yrityksellä tuotekehitys on hyvinkin kurinalaista ja taulukkoja vaativaa. Yksin yrittävällä yrityksen hierarkiarakenne on kevyt ja riskitkin kevyemmät. Silti pari taulukkoa ei haittaa tee.

Aluksi jo kävimme läpi projektin kustannuksia. Ei siis vain valmiin tuotteen osalta, vaan kuinka paljon tuotteen kehittäminen tulisi maksamaan, materiaaleja ja työtunteja.



Kun idea oli hiottu tarpeeksi hyväksi, sillä eihän nämä koskaan valmiita ole, oli aika tehdä prototyyppi ja testata sen toimivuutta. Ensimmäiseksi paketin aiheeksi valitsin helpon kankaanpainon. Olemme lasten kanssa vetämissäni kerhoissa painaneet paitoja sapluunapaperilla, joten tiesin jo aika hyvin, mitkä kohdat tarvitsee huomioida paketissa.

Paketin ulkoasun suunnittelu oli hieman haastavaa, koska siitä minulla ei ole kokemusta eikä koulutusta. Pitkän kokeilu jakson jälkeen pakkauksen ulkomuoto alkoi olla hyvä ja sisältökin varmistunut, joten oli aika etsiä materiaaleja valmistusta varten. Sen voisi kuvitella olevan niin helppoa, että vain kävelee kauppaan ja valitsee. Ei se ole. Se on salapoliisityötä. Pääosin tukut eivät ole kovin hyvin ajan tasalla verkkosivujen kanssa, joten oman yrittäjäverkoston käytännön tieto on kullanarvoista. Onneksi on Suomen Käsityöyrittäjät <3


Oman lisänsä pienyrittäjän haasteisiin lisäävät standardit, direktiivit ja lait. Lähes joka asiaan on olemassa sääntöjä ja niistä pitäisi kaikista olla selvillä. Ei ole ihan helppoa lukea lakitekstiä ja selvittää säädöksien mutkia. Jos kaikki käsityöyrittäjät tietäisivät kaikista säädöksistä, olisi varmasti moni tuote jäänyt toteuttamatta. Tämä on alue, jossa meillä olisi kovasti parantamisen varaa, jotta pakkaustiedot, tuotemerkinnät ja direktiivivaatimukset tulisi hoidettua kunnolla valmiisiin tuotteisiin näkyville. Lisätietoa näistä löytyy mm. Tukesin ja Kuluttajaviraston sivuilta.



Tuotetta valmistaessa yksi valmistustapa vaikuttaa ensin hyvältä, mutta käytännössä se ei toimikaan ihan niin kuin oli ajatellut ja sitten on keksittävä toinen. Näitä vaiheita kun toistaa muutaman kerran pääsee siihen tilanteeseen, missä olen nyt.

Tuote on verkkokaupassa. Sen video on ns. tarpeeksi hyvä, muutama pikku juttu pitää vielä lisätä. Hinta on laskettu tarkasti suunnittelusta valmistukseen ja materiaaleista kiinteisiin kuluihin, unohtamatta kuitenkaan hävikkiä, katetta ja jälleenmyyjän osuutta. Lopuksi sitten lisätään vielä verot päälle.

Markkinoinnin suunnittelu on jatkuvasti kehittyvä projekti. Video on ainakin tulossa, sen verran voin paljastaa. Hankalinta on keksiä, miten havainnollistaa asiakkaalle paketin idean yksinkertaisuus, kun hänellä ei ole mitään perustietoa asiasta. Niin ja sen pitäisi tapahtua vielä muutamassa sekunnissa! Mainostoimiston työntekijänä koen olevani hieman hukassa, mutta valinnan varaa ei ole, joten sekin työ on hoidettava. Alla olevassa kuvassa jouduin käyttämään prototyyppejä. Tuotekehitys ja markkinointi kun eivät aina kulje samaa matkaa. Haaveilen voivani joku päivä antaa kaiken mainosideoinnin jonkin toisen harteille.



Jälleenmyyjien etsintää tulee tuotekehitysprojektissa aloittaa jo ennen kuin tuote on varsinaisesti tuotannossa. Ihan siksi, ettei kaikki varasto jää itselle seisomaan. Voin kertoa, että vähän ottaa vatsanpohjasta mennä oman tuotteen kanssa kysymään jälleenmyyjiä. Etenkin, kun se tuote ei ihan vielä ole täydellinen ja tekniikat hiottu loppuun asti. Mutta silti on mentävä. 

Tuotekehitystyössä tärkeää on tietää milloin idea tai tuote on tarpeeksi hyvä. Tarpeeksi hyvä prototyypin valmistukseen, markkinoiden testaamiseen, jälleenmyyjien hankintaan, markkinoille lähtemiseen. Jos nämä jättää liian viime tippaan voi olla käyttänyt liikaa resursseja ja korjauksien tekeminen on hankalaa tai mahdotonta. Silloin pahimmassa tapauksessa se kaataa koko projektin tai yrityksen. Liian raaka idea taas ei kanna. Tärkeää on epäonnistua nopeasti.
 
Marraskuussa päättyvä koulutus on ollut antoisa. Ilman sitä en tiedä miten olisin osannut edetä. Kaikkein tärkeintä kurssilla on ollut kuitenkin toisten opiskelijoiden verkosto. Meitä on ryhmässä hyvin monelta alalta ja siksi on ollut helppo saada erilaisia näkemyksiä asioihin. Niin ihana vertaistukiryhmä, kuin Käsityöyrittäjät ovatkin, on välillä hyvä kuulla mielipiteitä ns. ei harrastajan näkökulmasta.

4 kommenttia:

  1. Täällä järjestävän tahon muitakin koulutuksia http://www.rastor.fi/tuotekehitys-ja-kasvuyrittajyys

    VastaaPoista
  2. Oikein valaiseva kirjoitus ja kiva kehittelytyön tulos. Onnea!

    VastaaPoista
  3. Hyvä tuoteidea tuo kankaanpainopakkaus :)

    VastaaPoista